Aanmelden met token

Wat is een token?

Je token is een kaart met de afmetingen van een bankkaart met daarop 24 persoonlijke codes. Je kan die codes gebruiken om je aanmelding te versterken en toegang te krijgen tot beveiligde online diensten van de overheid. Een token gebruik je in combinatie met je gebruikersnaam en wachtwoord uit Mijn eGov-profiel, het profiel waarmee je bent geregistreerd bij de federale overheid. Je krijgt je token met de post op je officiële adres.

Wat is een vreemdelingentoken?

Je vreemdelingentoken is een persoonlijk document met daarop 24 codes. Je kan die codes gebruiken om je aanmelding te versterken en toegang te krijgen tot beveiligde online diensten van de overheid. Een token gebruik je in combinatie met je gebruikersnaam en wachtwoord uit Mijn eGov-profiel, het profiel waarmee je bent geregistreerd bij de federale overheid. Je krijgt je token persoonlijk overhandigd op het registratiekantoor van je keuze.

Aanmelden met je token gebeurt in 2 stappen.

Stap 1: Vul eerst je gebruikersnaam en wachtwoord in uit Mijn eGov-profiel. Heb je nog geen gebruikersnaam en wachtwoord, registreer je dan eerst op het federaal portaal: Mijn eGov-profiel (token) of registreer je bij het registratiekantoor (vreemdelingentoken).

Stap 2: Geef de gevraagde code in die je terugvindt op je token. Zo bevestig je je aanmelding.

Wie kan zich aanmelden met een token?

Als je behoort tot deze één van deze groepen:

·         alle Belgen die in België wonen (ingezeten Belgen)

·         alle Belgen die in het buitenland wonen (niet-ingezeten Belgen)

·         alle niet-Belgen die in België wonen (ingezeten niet-Belgen)

 en je bent geregistreerd bij de federale overheid, dan kan je een token aanvragen en het gebruiken om je aan te melden voor een online overheidstoepassing.

Wie kan zich aanmelden met een vreemdelingentoken?

Een vreemdelingentoken is er voor buitenlanders die in het buitenland wonen maar toch toegang nodig hebben tot Belgische online overheidstoepassingen.

Hoe vraag je een token aan?

Je vraagt je token aan in Mijn eGov-profiel. Je ontvangt je token met de post op je officiële verblijfsadres. Hou er rekening mee dat dit een paar dagen kan duren.

Let op: Zodra je een nieuw token aanvraagt, wordt je huidige token ongeldig.

Voor meer informatie, raadpleeg de volgende FAQ: Hoe vraag je een token aan?

Hoe vraag je een vreemdelingentoken aan?

Als buitenlander kan je terecht bij het registratiekantoor waar je persoonlijk langs moet gaan. Je identiteit wordt er nagetrokken, je wordt er manueel geregistreerd en je krijgt er een gebruikersnaam, wachtwoord en vreemdelingentoken. Je vreemdelingentoken wordt er onmiddellijk voor je geprint en je persoonlijk overhandigd.